Lijst om de doelgroep alleenverdienershuishoudens te benaderen (uitvoering motie Warmerdam c.s.): aanmelding uiterlijk 30 juni
Als gevolg van een onbedoelde samenloop van fiscaliteit, toeslagen en sociale zekerheid hebben gemeenten mogelijk inwoners met een besteedbaar inkomen onder het bestaansminimum. Het betreft de zogenaamde alleenverdienersproblematiek. Aan gemeenten is gevraagd om aan deze huishoudens ondersteuning te bieden via de individuele bijzondere bijstand en hen hiervoor proactief te benaderen (motie Warmerdam c.s.). Gemeenten ontvangen binnenkort een bericht van het Inlichtingenbureau met daarin het verzoek om zich aan te melden om een lijst te ontvangen met inwoners die mogelijk met deze problematiek te maken hebben. De minister voor APP vraagt gemeenten om aandacht te hebben voor dit bericht en het verzoek tot aanmelding op te volgen voor 30 juni (sluitingsdatum).
Hoe werkt het?
Gemeenten kunnen van de Belastingdienst een lijst krijgen van inwoners die mogelijk -vanwege de alleenverdienersproblematiek- een besteedbaar inkomen hebben onder het bestaansminimum. Gemeenten ontvangen deze informatie via het Inlichtingenbureau. Om dit verzoek in te kunnen willigen, heeft het Inlichtingenbureau van de gemeente twee ondertekende formulieren nodig: een aanmeldformulier en een verzoekformulier. Na ontvangst van de ondertekende formulieren zal het Inlichtingenbureau namens de gemeente een verzoek indienen bij de Belastingdienst om de betreffende huishoudens in deze gemeente te leveren. Deze lijst zal vervolgens begin juli te downloaden zijn op het gebruikersportaal van het Inlichtingenbureau. Dit geldt alleen voor verzoeken die het Inlichtingenbureau uiterlijk 30 juni heeft ontvangen.