Op 17 november 2021 zijn de webpagina’s gepubliceerd met informatie over de vangnetuitkering 2022.
Gemeenten ontvangen op grond van de Participatiewet budget voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies. Gemeenten die een tekort hebben kunnen onder voorwaarden in aanmerking komen voor een vangnetuitkering.
Zoals elk jaar wordt op basis van de wet- en regelgeving en de aanpassingen in het aanvraagformulier voor de vangnetuitkering de webpagina’s met toelichting voor de VU 2022 gemaakt en gepubliceerd.
Met ingang van het nieuwe vangnet (vanaf 2015) is de inhoudelijk beoordeling van de verklaring van het college verschoven naar de gemeenteraad. De toetsingscommissie heeft om die reden onderzoek gedaan naar de rol van de gemeenteraad bij het aanvragen van een vangnetuitkering Participatiewet. De commissie is hierover in gesprek gegaan met raadsleden, griffiers, hun respectievelijke verenigingen, gemeenteambtenaren (Platform Financiën Divosa en Uitvoeringspanel Gemeenten). Hieruit kwam naar voren dat de invulling van deze rol onvoldoende vorm was gegeven. Hetgeen resulteerde in een voorstel om een drietal elementen toe te voegen aan het aanvraagformulier van de vangnetuitkering. Het resultaat is dat gemeenteraadsleden beter in staat zijn om te beoordelen of het pakket van maatregelen, afdoende is om het tekort op het bijstandsbudget te reduceren. De genoemde aanpassingen zijn geaccordeerd op bestuurlijk niveau.
Wat gaat er veranderen in 2022?
Als het college van een gemeente een vangnetuitkering aanvraagt over 2022, dan veranderen drie elementen ten opzichte van voorgaande jaren.
1. Samenvatting analyse, maatregelen en effecten
Net zoals voorgaande jaren moet het college in het aanvraagformulier een toelichting geven op de maatregelen die het heeft getroffen om het tekort te reduceren. Dit geldt nog steeds volgens de onderdelen: analyse tekort, toelichting op maatregelen en effect van de maatregelen. Een nieuw element in het aanvraagformulier is dat het college een samenvatting geeft van de analyse, maatregelen en effecten van maatregelen, zodat de gemeenteraad sneller een beeld heeft van de aanpak van het college.
2. Betrokkenheid gemeenteraad
Een tweede nieuw element is de betrokkenheid van de gemeenteraad. Voor gemeenteambtenaren is het raadzaam om vanaf januari 2022 bij te houden op welke manier het college de gemeenteraad betrekt bij de bijstandsmiddelen (vaak ‘BUIG’ genoemd). Dan kan dit worden verwerkt in het aanvraagformulier van het college over het jaar 2022.
3. Opvattingen gemeenteraad
Het derde nieuwe element in het modelaanvraagformulier is een samenvatting van de opvattingen van de gemeenteraad. Hiermee wordt inzichtelijk gemaakt op welke wijze de gemeenteraad de inhoudelijk beoordelende rol vorm heeft gegeven.