Aanschafbelasting (bpm)

U betaalt aanschafbelasting als u een auto of motor koopt of importeert. Dit geldt niet voor volledig elektrische voertuigen. De hoogte van de bpm wordt bepaald door de CO2-uitstoot. Hierop worden motorrijtuigen getest.

Bekijk de bpm-tarieven op de website van de Belastingdienst.

Elektrische auto: minder bpm

De bpm is afhankelijk van de CO2-uitstoot van het motorrijtuig en kent een minimumtarief. Volledig elektrische motorrijtuigen betalen hierdoor alleen dit minimumtarief. In 2025 bedraagt het minimumtarief € 667. Voor motorrijtuigen die wel CO2 uitstoten geldt een hoger bedrag.

Afschaffen vrijstelling bpm voor bestelauto's voor ondernemers per 2025

Vanaf 2025 betaal je voor bestelauto’s ook bpm. Hoeveel dat is hangt af van de CO2-uitstoot van de bestelauto. In 2025 is de bpm € 74,41 per gram/km dat de bestelauto aan CO2-uitstoot.

Motorvoertuigen testen: overstap van NEDC op WLTP

Motorvoertuigen geregistreerd vóór september 2018 zijn getest via de New European Driving Cycle (NEDC).

Sinds 1 juli 2020 wordt de CO2-uitstoot van nieuwe of importauto’s gemeten met een nieuwe testmethode: de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). In de Europese Unie (EU) is afgesproken dat iedere lidstaat voor 1 januari 2022 overstapt op de WLTP.

De uitstootcijfers van de WLTP zijn nauwkeuriger dan de NEDC. Deze nieuwe meetmethode houdt bijvoorbeeld rekening met het weer en rijstijlen.

Waardeverliespercentage

Als een auto minder waarde heeft door schade, kan de bpm lager worden vastgesteld. Een taxateur moet dan bepalen wat de kosten zijn om de schade te herstellen. Voor de bpm geldt vanaf 1 januari 2023 als uitgangspunt dat 31% van getaxeerde herstelkosten op auto’s met schade als waardeverlies mag worden opgevoerd. Onder bepaalde voorwaarden mag een hoger percentage.