Aanleg nieuwe wegen
Om files te bestrijden blijft de overheid de komende jaren rijstroken en nieuwe wegen aanleggen. Van 2018 tot 2030 trekt de overheid € 19 miljard uit voor nieuwe wegen en de aanpak van knelpunten. Bovendien reserveert het kabinet extra geld om wegen, vaarwegen en openbaar vervoer te verbeteren.
Aanlegprogramma voor wegen
De overheid investeert gemiddeld per jaar € 2 tot € 3 miljard in het aanleggen en verbeteren van wegen. De overheid kiest hierbij voor die plekken waar de positieve effecten op de economie het grootst zijn. Bijvoorbeeld de stedelijke regio’s rond de luchthaven Schiphol en de haven van Rotterdam. Daarnaast investeert de overheid in bereikbaarheid van de regio. Zoals op de N35 tussen Nijverdal en Wierden en de A2 Vonderen-Kerensheide. Of op plekken waar de verkeersveiligheid verbeterd moet worden, bijvoorbeeld de N50 Kampen-Kampen Zuid.
Het kabinet is van plan om in 2022 € 2,2 miljard te investeren in het hoofdwegennet. Dat staat in de Begroting voor 2022.
Grote wegprojecten waaraan in 2022 gewerkt wordt zijn:
- de Rijnlandroute;
- A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere;
- Zuidasdok;
- A24 Blankenburgverbinding;
- A16 Rotterdam;
- A1 Apeldoorn – Azelo;
- A7 Zuidelijke Ringweg Groningen.
Rijkswaterstaat heeft een overzicht van de plannen en projecten voor het aanleggen, renoveren of verbreden van wegen.
Aanleg extra rijstroken
Nederland bereikbaar houden, nu en in de toekomst. Dat is de ambitie van de Rijksoverheid. Het Rijk legt de komende jaren de nodige extra rijstroken aan om de economie verder te versterken. Bijvoorbeeld om fileknelpunten aan te pakken op de A2 en A58. De A2 is de belangrijkste noord-zuidverbinding van Nederland. De A58 speelt een belangrijke rol in het verbinden van de Rotterdamse haven met de haven van Antwerpen en het Roergebied.
Kabinet Rutte IV: miljarden meer voor onderhoud en ontsluiting woningbouwlocaties
Het kabinet wil structureel € 1,25 miljard extra uitgeven aan het inlopen van achterstanden bij beheer en onderhoud van onze wegen, spoor, bruggen, viaducten en vaarwegen en voor het onderhoud en renoveren en vervangen ervan in de toekomst, ook met het oog op de verkeersveiligheid. Daarnaast trekt het kabinet € 7,5 miljard uit om de 14 nieuwe verstedelijkingslocaties en daarbuiten goed te kunnen ontsluiten. Dat staat in het regeerakkoord ‘ Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’.
Documenten
-
Startbeslissing MIRT Verkenning N35 Wijthmen-Nijverdal
Startbeslissing voor de MIRT Verkenning voor de rijksweg N35 Wijthmen-Nijverdal. MIRT staat voor Meerjarenprogramma ...
-
Kamerbrief bij Ontwerp-Structuurvisie A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught
Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) stuurt de Ontwerp-Structuurvisie A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught met het plan-MER ...
-
Kamerbrief over Bestuurlijke Overleggen MIRT 25 en 26 november 2020, voortgang MIRT, moties en toezeggingen
De ministers Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven informeren de Tweede Kamer over de uitkomsten per regio van de ...