Bedrijfsvoering van het Rijk

Iedere organisatie heeft ondersteuning nodig om het werk goed te kunnen doen. Dat geldt ook voor organisaties die tot de Rijksoverheid horen. Bedrijfsvoering bij de Rijksoverheid gaat over organisatie en personeel, ict, inkoop, huisvesting en facilitaire zaken.

Zoveel mogelijk centrale dienstverlening

Voor het werk van de Rijksoverheid zijn niet alleen goede medewerkers nodig, maar ook moderne kantoren, ict-systemen en andere ondersteuning. Zo moeten medewerkers ook thuis kunnen werken.

De ondersteunende diensten regelt de Rijksoverheid zoveel mogelijk centraal. Sommige ministeries delen samen een gebouw en goederen worden samen ingekocht. Er is bijvoorbeeld ook 1 systeem waarmee medewerkers zelf online hun personeelszaken kunnen regelen.

Centrale dienstverlening is goedkoper en de kwaliteit kan beter gecontroleerd en verbeterd worden.

Toekomst moderne bedrijfsvoering van het Rijk

De Rijksoverheid blijft de dienstverlening aan medewerkers verbeteren en aanpassen aan de tijd. De toekomstvisie op de bedrijfsvoering heeft als belangrijke doelen:

  • verder verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening;
  • bieden van inzicht in kwaliteit, kosten en klanttevredenheid van dienstverlening;
  • stellen van eisen aan de dienstverleners voor de bedrijfsvoering van het Rijk.

Organisatie van bedrijfsvoering van het Rijk

Het ministerie van Binnenlandse Zaken helpt de Rijksoverheid bij het maken, uitvoeren en handhaven van beleid voor bedrijfsvoering. Daarnaast zijn er dienstverleners voor het hele Rijk of een deel daarvan. Denk aan ict of personeelszaken.

Op de landschapskaart Rijksbrede dienstverleners kunt u terugvinden welke dienstverleners er voor de Rijksoverheid werken.